2011 30/5

Effektivare djurtransporter gynnar primärproduktionen

Vi har börjat teckna nya avtal med enskilda åkeriföretag som innebär förändringar i den totala strukturen av djurtransporter på den svenska livdjurs- och slaktdjursmarknaden.  Förutom att detta kommer att gynna Er leverantörer så kommer det även att innebära en minskad miljöpåverkan.

De nya avtalen har vi skrivit med enskilda åkerier, som är duktiga entreprenörer med intresse att effektivisera sin verksamhet. Eftersom slaktstrukturen har ändrats i Sverige de senaste åren så är detta ett steg i rätt riktning. För att vi ska vara en attraktiv affärspartner till Er, måste vi hela tiden effektivisera vår verksamhet. 

Våra nya avtal kommer att ge sänkta kostnader och öka betalningsförmågan till Er leverantörer. Avtalet omfattar slakttransporter av gris, nöt och lamm samt livdjurstransporter. Genom bättre kapacitetsutnyttjande av fordonen kommer antalet körda kilometer per kilo slakt att minska, vilket sänker våra kostnader och även minskar vår miljöpåverkan. 

Med de nya avtalen vill vi öppna upp för en helhetssyn angående djurtransporterna i Sverige. Genom att låta åkerierna även få möjlighet att köra till andra slakteriföretag, ges goda förutsättningar för dem att utveckla och effektivisera deras åkeriverksamhet ytterligare. Vi vill fortsätta att ha goda affärsrelationer med åkeriföretagen. Våra nya avtal ger åkeriföretagen möjlighet till en positiv utveckling och långsiktig överlevnad. 

Till sist hoppas jag att vi ses på Sveriges Grisföretagares årsstämma i Falkenberg.

Postat den av Kristher Svensson.
Det här inlägget postades i Bildspel, Transport av djur och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till "Effektivare djurtransporter gynnar primärproduktionen"

  1. Martin Lindvall skriver:

    Det är synd att scan sparkar sina vanliga åkare. Jag kommer att följa min vanliga chafför dit han kommer att köra i framtiden, om han fortsätter. Även om han inte kör för scan.

    • Kristher Svensson skriver:

      Hej Martin! Kul att höra att du är mycket nöjd med Bengt-Sören. Vill bara förtydliga för dig att SLS har inte sparkat några åkare. Vi har valt att teckna enskilda avtal med åkerierna och alla åkerier har haft chansen att teckna ett avtal med oss. Hittills har vi tecknat avtal med ett stort antal av våra nuvarande åkerier.

      • Peter Karlsson skriver:

        Hej

        Har hört talas om era idéer med nya avtal med åkarna. Vill bara tala om att vi är ett tio tal nöt och mjölkproducenter norr om Vimmerby som levererar till sls nästan enbart för att chaufförerna är så smidiga. Har vi djur som behöver hämtas samma vecka så löser de det, var rädd om dem. Gör inte om samma misstag som Södra skogsägarna……..

        • Mats Farne skriver:

          Hej!
          Håller med Peter. Det går inte räkna alla timmar som Lars & Gun Andersson lägger ner för att vara alla tillags och serva oss leverantörer.. Kanske inte alltid är sista kronan som räknas. Så Krister, lyssna på oss nu, innan det är försent.
          Våra med fleras djur kommer följa åkeriet..

  2. Caroline Hemmingsson skriver:

    Jag kan inte annat än hålla med tidigare ”brevskrivare”. Jag tror inte det finns NÅGON som bryr sig om man får 4 öre mer per kg. Självklart vill man ha den åkare som en gång stod med när man skrev ett avtal med er om slakten, det är som sagt därför många av oss är kvar med er. Jag kan inte förstå att man inte räknar med ev förlust av leveranser när man räknar på vinsten för leverantörer i sådana fall. Vi är säkert lika många söder om Vimmerby som följer med vår åkare som vi alla är nöjda med . Jag kan för egen del inte tänka mig något annat. I bland måste man som sagt vara rädd om det man har. Låt åkarna få igenom några av sina förslag de har för att transporterna ska bli så effektiva och miljövänliga som möjligt, så har ni hämtat hem era ören. Vi skulle gärna vilja ha en förklaring hur ni tänker. Mvh Caroline

  3. Björn skriver:

    Innebär det att jag har en ny kontaktperson samma sak som att det är en ny transportör Jag tycker att ni är lite otydliga i det brev som har gått ut den 17/6.

    • Kristher Svensson skriver:

      Hej! Det är inte säkert att det är din kontaktperson som kommer att transportera dina djur. Det kan vara din nuvarande transportör, din kontaktperson eller någon annan transportör. För att minska antalet kilometer så kommer vi se på helheten när vi planerar transporterna framöver.

      • Björn skriver:

        Och när vet vi vem som hämtar efter 1/7.Det finns för många ? just nu vad blir det för chauförer,svensktalande ? vad är det för kvalitet på bilarna har dom tex styrbar boggi ?
        För ngt måste det sparas på om det skall bli billigare.

        • Kristher Svensson skriver:

          Det kommer att vara godkända förare, godkända åkerier och godkända ekipage. Kommer även att vara svensktalande förare som är mycket vana att köra djur.

  4. Göran Carlsson skriver:

    Håller med övriga inlägg.Slutar Bengt-Sören kommer jag att sluta leverera till Scan och i stället gå över till det slakteri Bengt -Sören går till.Jag är inte ensam om den åsikten här i bygden .Ni måste ju se på resultatet i slutändan och inte bara på några örens besparing på transporten.Får ni inga djur så behövs ju varken du eller slakteriet.

  5. Ann-Mari skriver:

    Det är inte bara runt Vimmerby man funderar på att byta affärspartner pga annan transportör. Det är två månaders uppsägningstid på kontrakten, nåt att tänka på innan det rinner iväg.

  6. Lena Carlsson skriver:

    Förändringar är oftast inte populära och man håller hårt på sitt eget. När Skara slutade slakta nöt funderade vi på vart våra stutar skulle få åka.Vi själva har nära till Dalsjöfors men tack vare våra fantastiskt duktiga, lugna, serviceinriktade och djurkunniga åkeribröder Rydin i Ljungsarp, så ville vi fortsätta leverera till ”Scan”. Samtidigt var vi tveksamma över längre restid för våra slaktdjur, hur länge får de stå vid ev omlastningar till släp. Nu får vi se vad som händer vid denna förändring. Håller med om att info-brevet som vi fick i veckan var torftigt. Är det beslutat och nya avtal gäller eller?! och i så fall fr o m vilket datum?

    • Kristher Svensson skriver:

      Hej! Vi har tecknat nya avtal och de gäller från och med 1 juli.

      • Ulrik Elfström skriver:

        Hej, du säger att det kommer att vara svensktalande chaufförer!? Men i Värmland har det ju hämtats djur med norska chaufförer dag, vilket inte är svensktalande om än rätt så lika. Vilka åkerier kör Västmanland och Dalarna nu? Södermanland?

        /Ulrik

        • Kristher Svensson skriver:

          Hej Ulrik. I Södermanland är det ett antal olika åkerier som tecknat sig för uppdraget. Information gällande vilka som är kontaktpersoner har gått ut via brev till alla leverantörer. När det gäller Västmanland och delar av Dalarna så har vi tecknat med 3 åkerier. Information om vilka kommer gå ut denna vecka till berörda leverantörer.

  7. Ulrik Elfström skriver:

    Hej!!! Är det inte dags att börja förhandla med Vak nu Krister? Vak med Göran i spetsen är en väldigt bra transportör, alltid trevliga och positiva och ställer upp. Det kan väl inte finnas någon som helst ekonomi för er att Kent och Rojne ihop med Embers nere från jönköping sitter och kör Västmanland/Uppland/Dalarna??? Hoppas ni kan lösa det här med dom bra transportörer som står just nu, innan det är för sent!?

  8. Per-Arne Andersson skriver:

    Jag undrar över om det fortfarande blir Roland Gustafsson Åkeri som transportör i Kungälv och om man fortfarande kan välja Brålanda som slakteri.

    • Kristher Svensson skriver:

      I nuläget kommer det inte vara Roland Gustafsson Åkeri som kör dina djur. Det finns möjlighet att välja Brålanda som slakteri om det passar med logistiken.

  9. Åsa skriver:

    Var finns miljöaspekten i detta???
    Hur tänker du Krister kring milön. I alla medier kan vi läsa om att transporterna ökar och att det påverkar miljön. Hur kommer ni att jobba för att minska långa transportsträckor? Vad jag har förstått av tidigare inlägg är att bilarna kommer att gå tomma en del långa sträckor, varför inte planera detta med transportörer som finns närmare?

    • Kristher Svensson skriver:

      Vi kommer att minska vår körning med tomma fordon rejält med det nya transportavtalet. Detta innebär att vi minskar antalet kilometer per kilo slakt.

  10. Per Karlsson skriver:

    Vi lever i en global värld med konkurrens över gränserna. Naturligtvis är det ett måste att transporterna fungerar. Då det transporteras djur över hela jorden varje dag kan det knappast vara så att ”min” transportör är den enda som klarar av att utföra jobbet.
    Det är mycket bra att Scan ser över i alla ändar vad som går att göra billigare. Om ett tyskt transportföretag kan transportera billigare än de svenska så ska det tyska företaget utföra transporterna. Så fungerar övrigt näringsliv, så måste även transporter av djur fungera. Tyskt griskött har lägre produktionskostnad än svenskt, därför importeras det till Sverige – vanlig enkel marknadsekonomi.
    Löp linan fullt ut och lägg över transportkostnaden på djurägarna så tystnar snart snacket om att dyrare alternativ ska väljas.

  11. Kennet skriver:

    Som det ser ut nu så verkar möjligheten att få iväg mjölkkor med tex spentramp inom en till två dagar försvinna?
    Eller finns det någon lösning på det, som INTE kostar extra?

    • Kristher Svensson skriver:

      Akut-djur ska hämtas inom 3 arbetsdagar från det att djuret är anmält. Anmälan gör du till oss och sedan tar du kontakt med din transportör.

  12. Åsa skriver:

    Kristher Svensson skriver:
    8 juli, 2011 kl. 19:32
    Vi kommer att minska vår körning med tomma fordon rejält med det nya transportavtalet. Detta innebär att vi minskar antalet kilometer per kilo slakt.

    Jag undrar fortfarande hur kommer detta att gå till. Nästan varje dag kan vi läsa om transporter och hur det påverkar miljön. Jag vill veta konkret hur ni kommer att jobba med frågan?
    Hur kommer ni att se till att inga bilar går tomma?
    Hur planerar ni er körning mellan gårdar och till slakterier? Det måste gå att jobba med det så att vi får en bra miljö.