2011 15/6

Nya vägar till matmarknaden

Nya vägar till matmarknaden är ett pågående arbete inom LRF som syftar till att ta fram en livsmedelsstrategi med målsättning att den svenska matmarknaden ska öka i värde och att de som producerar maten ska ta del av denna tillväxt.

Matmarknaden och efterfrågan på svensk mat ökar årligen, men antalet bönder som producerar den svenska maten minskar. Även värdet på svensk mat ökar, men värdeökningen kommer inte bonden till godo.

Därför är det uppseendeväckande att den svenska produktionen av livsmedel krymper både i volym och värde, särskilt när vi vet att konsumenter efterfrågar produkter från svenska gårdar.

Denna nedåtgående kurva måste vändas, en tuff men nödvändig utmaning.

Målsättning för livsmedelsstrategin är att produktionsvärdet för livsmedel i primärproduktionen ska växa med 1{c4738f1e3438532479ab2e657e1ce0811c7eea42b5a0a870ca271f2109fe647c} om året fram till år 2020.

Postat den av Kristher Svensson.
Det här inlägget postades i Kommunikation. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.