2011 6/10

Konsumenterna gillar charkdisken!

En majoritet av svenskarna uppfattar charkdisken som den mest spännande disken i matbutiken och att det är viktigt att ha charkvaror hemma i kylskåpet.

Bacon är den absoluta favoriten bland charkvarorna. Det visar en ny undersökning gjord på uppdrag av LRF och Svenskt Kött. 

– En majoritet av svenskarna vill ha ännu mer att välja på i charkdisken och därför måste vi se till att fylla butikerna med nya spännande produkter. Vi kan till exempel jobba mer med smaker, något som konsumenterna tycker är viktigt. Så fram med nya kryddiga korvar och svenska lufttorkade skinkor, uppmanar Svenskt Kötts VD Maria Forshufvud.

Undersökningen visar också att 3 av 4 ofta tittar efter ursprungsland och att de allra flesta vill köpa svenskt. För 7 av 10 är det viktigt att de charkprodukter man köper är just svenska. Enligt konsumenterna står det svenskproducerade bland annat för hög kvalité, god smak och bra djurhållning. Svenskmärket har ett starkt stöd i alla åldrar bland både män och kvinnor.

– Resultatet bekräftar behovet av en svenskmärkning av charkprodukter. Det är tydligt att konsumenterna har ett stort förtroende för hur svenska lantbrukare föder upp och tar hand om sina djur och att det är av betydelse för konsumenterna att djuren har det bra, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

Det är analysföretaget United Minds som har genomfört undersökningen i datainsamlingsföretaget CINT:s paneler under perioden 29 augusti till 4 september 2011. Totalt deltog 2054 personer mellan 15 och 69 år i undersökningen.

Källa: Svenskt Kött

Postat den av Elisabeth Svensson.
Det här inlägget postades i Aktuellt i media. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.