2012 2/2

Grisen het trend 2012

Det var många som sjöng köttets lov under 2011. Restauranger med fokus på riktigt bra kött slog upp portarna och svenska folket gick kurser för att lära sig att stoppa korv. Modebibeln engelska Vogue publicerade nyligen ett stort reportage om just kött, vilket tyder på att köttrenden är hetare än någonsin. Scan har blickat både inom och utanför Sveriges gränser för att förutspå hur köttrenden kommer att utvecklas under det kommande året. Här bjuder vi på några trender som redan börjat bubbla.

Vi är övertygade om att just griskött kommer att slå igenom på bred front i år. Restauranger sätter griskött på menyn och fler ovanliga styckesdetaljer serveras. Vi ligger helt rätt i tiden med Rapsgrisen, vår största satsning på länge. Andra stora trender som vi ser är den rena köttsmaken och att konsumenterna efterfrågar mer kunskap om kött.

2012 blir året då grisen tar revansch. Grisen är en trend som började få fäste under senare delen av 2011. Trendiga mataffären och krogen Urban Deli i Stockholm organiserade ett julbord titulerat Grisen i säcken, med spännande rätter som friterad grissvål och confiterad griskind. I samma anda köpte DN-bloggaren Kristofer Franzén för några månader sedan en halv gris som han tillagat och avnjutit via bloggen En halv gris. Även när Sveriges kockar tycker till om kommande mattrender i Arlas Kockrapport 2012 dyker griskött upp. Som grädde på moset har DN utropat bacon till årets smak.

Rapsgrisen är en innovation som Scan utvecklar och som spänner över hela kedjan från jord till bord. Grisarna får svensk rapsolja tillsatt i fodret och fettsammansättningen i grisköttet förbättras på ett naturligt sätt. Köttet får en högre andel naturligt nyttiga omättade fetter, som Omega 3. Fettsammansättningen gör i sin tur att köttet blir saftigare, mörare och smakrikare. Rapsgrisen lanseras först till restauranger och storhushåll i vår och till konsumenter under hösten.

Efter år av marinader och smaksättningar ökar efterfrågan på en ren köttsmak. Under 2012 kommer Sveriges växande skara köttentusiaster således att njuta av kött som kort och gott är kryddat med salt och peppar. Naturligtvis ställer den rena smaken högre krav på köttets kvalitet och aspekter som ras och uppfödning hamnar ännu mer i fokus. Svenskarna blir allt mer finsmakare, och kött är den senaste finsmakarprodukten. De blir även allt mer angelägna om att köttet är svenskt, och beredda att betala för kött av extra hög kvalitet.

I samband med att kött blivit den nya finsmakarprodukten ökar även konsumenters önskan att lära sig mer om kött. Svenska köttproducenter har redan börjat öka informationen på förpackningen, som oftare innefattar köttras, ursprung och mörning. Som del av årets kursutbud erbjuder Medborgarskolan köttskolor. I Göteborg får de som anmält sig till den nya kursen besöka en livsmedelsbutik efter stängning för en grundläggande utbildning om kött med fokus på kvalitet. I Stockholm handlar Medborgarskolans köttkurs om styckning och tillagning av kött.

Till följd av köttets popularitet får ett tidigare dolt yrke kliva fram i rampljuset; slaktaren. I Sverige har 15 till 20 småskaliga slakterier öppnat sedan 2010, enligt Kött och Charkföretagen. Det är en hög siffra, med tanke på att Jordbruksverket uppger att det totalt finns drygt 70 slakterier i Sverige. När fokus hamnar på slaktaren ser vi även att yrket och arbetsplatsen förpackas på ett för konsumenten mer attraktivt sätt. I New York har minimalistiska köttbutiken Japan Premium Beef öppnat i trendiga kvarteret Noho, där slaktarna bär vit skjorta och slips. I Paris planerar chica slaktaren Le Bourdonnec att öppna ett slakteri med enbart kvinnliga slaktare. Hemma i Stockholm har Oaxen precis öppnat en kött- och charkbutik med traditionellt charm, Oaxen Skafferi, vilket visar att trenden är på väg hit.

I England har konceptet ”ready to cook” existerat länge, med Marks & Spencers i täten med sin produktserie ”Cook”. Det handlar inte om färdigrätter, utan om kött och fisk som smaksatts och paketerats med tillbehör, men ännu inte tillagats. Att ”ready to cook” ligger rätt i tiden känns ganska självklart: många konsumenter har ont om tid att själva laga mat från grunden, men allt fler tycker det är viktigt att äta bra, hemlagad mat utan tillsatser. I Stockholm växer utbudet av mat som är ”redo att tillaga” tack vare delikatessbutikerna Kajsa Warg och Urban Deli. Det är troligtvis bara en tidsfråga innan livsmedelskedjorna, likt Marks & Spencers, lanserar egna produktse

Postat den av Sara Hoff.
Det här inlägget postades i Aktuellt i media, Gris, Kommunikation, Marknadskommentarer och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.