2012 20/3

Den typiska grillmiddagen…

– Drygt fem av tio grillar minst en gång i veckan och då helst fläskkött!

Våren är på stark frammarsch och så även grillsäsongen, till många svenskars glädje. En undersökning som Scan har genomfört visar att närmare hälften av svenskarna grillar en eller flera gånger i veckan. Och när svenskarna väljer vad de ska lägga på grillen är fläskkött en klar favorit. 73 procent svarar att de helst grillar fläskkött. På andraplats hamnar kryddiga korvar (47 {c4738f1e3438532479ab2e657e1ce0811c7eea42b5a0a870ca271f2109fe647c}), tätt följt av grönsaker (44 {c4738f1e3438532479ab2e657e1ce0811c7eea42b5a0a870ca271f2109fe647c}).

Scan har undersökt hur svenskarnas ultimata grillmiddag ser ut och det visar sig vara grillat fläskkött kombinerat med grönsaker, sallad, tzatziki och en öl. Hela 66 procent av svenskarna dricker helst öl till grillmiddagen. När det gäller kolhydrater till den grillade maten är klyft- eller färskpotatis det självklara valet (50 {c4738f1e3438532479ab2e657e1ce0811c7eea42b5a0a870ca271f2109fe647c}), tätt följt av potatissallad (47 {c4738f1e3438532479ab2e657e1ce0811c7eea42b5a0a870ca271f2109fe647c}).

– Svenskarna är generellt sett öppna för att prova nya smaker och maträtter. Men när det kommer till grillmiddagar är det inte många svenskar som vill tumma på traditionerna. En överlägsen majoritet vill ha klassiska tillbehör som grönsaker och potatis i olika former och så har det sett ut flera år tillbaka, säger Mina Grubb, insight manager Scan.

Vad svenskarna helst lägger på grillen varierar lite beroende på kön. Kvinnorna är betydligt mer intresserade av att ha grönsaker på grillen än män som i större utsträckning föredrar att grilla hamburgare och grillkorv. Bland kvinnorna hamnar grönsaker på en tredjeplats, medan de hamnar först på en niondeplats bland männen. Däremot är kvinnorna och männen slående överens om att fläskkött är det de grillar allra helst.

– Fläskkött hamnar i topp bland båda könen, vilket inte är förvånande. Redan i slutet på förra året kunde Scan se ett ökat intresse och efterfrågan på fläskkött. Förutom att det är en solklar grillfavorit bland svenska folket ser vi även att dess generella popularitet växer och att allt fler restauranger inför fläskkött på menyn, säger Mina Grubb, insight manager Scan.

Postat den av Sara Hoff.
Det här inlägget postades i Aktuellt i media, Grilla, Produkter, Scan och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.