2012 3/4

Prishöjningar avgör framtiden för svenskt kött

Dagens gästbloggare: Magnus Lindholm, vice VD Scan AB

Vi befinner oss i en kritisk situation och jag är bekymrad över framtiden för svenskt kött. Vi har en primärproduktion på exempelvis gris som minskat med 10 procent. Denna trend vi ser på samtliga djurslag. Nuvarande situation gör att Scan avser att höja priserna till kund och konsument för att kunna behålla en god utveckling och kompensation för våra djurleverantörers merkostnader.

Konsumtionen av kött ökar i Sverige och det är marknadsledaren, importen, som ökar mest. Idag är cirka 50 {c4738f1e3438532479ab2e657e1ce0811c7eea42b5a0a870ca271f2109fe647c} nöt, 65 {c4738f1e3438532479ab2e657e1ce0811c7eea42b5a0a870ca271f2109fe647c} lamm och 35 {c4738f1e3438532479ab2e657e1ce0811c7eea42b5a0a870ca271f2109fe647c} gris och fågel import. Anledningen till att importkött ökar är bland annat den starka svenska kronan som gör det prisvärt för kunder att använda utländsk råvara istället för svensk till bland annat EMV-produktion. En tuff utmaning för oss att ta tag i nu när prisgapet mellan svenskt och utländskt kött ökar ytterligare på grund av ökade inköpspriser. EMV är bra för de svenska konsumenterna som prispress, men för att få utveckling på kött- och charkmarknaden behövs även ett starkt varumärke; Scan!

Vi är dessutom många som vill fortsätta ha en levande svenskt landsbygd som värnar arbetstillfällen i små orter runt om i landet både i primär- och livmedelsproduktionen. Scan påverkar och säkerställer genom sin storlek en fortsatt svensk uppfödning med hög djurvälfärd, att det svenska landskapet behåller sin öppna karaktär genom betande djur i kombination med goda smakupplevelser och hög livsmedelssäkerhet.

Men det räcker inte att bara höja priserna och så är allting löst. Så enkelt är det inte! Scan måste också säkerställa att våra produkter efterfrågas och köps i butik, i skolköken, på restaurangerna eller vid gatuköken. Därför genomför vi även ett antal större marknadssatsningar. Om två veckor lanseras Scan Rapsgris på restaurangmarknaden och efter sommaren till konsument, vårt nya nötköttssortiment Scan Omsorgsfullt Utvalt finns redan i din butik, vi lanserar även flera nya grillnyheter och planerar redan nytt till julsortimentet. För att säkra tillväxten i primärproduktionen tittar vi på en ny affärsmodell tillsammans med utvalda djurleverantörer för att skapa nysatsning och öka den volym som är helt avgörande för vår framtida svenska verksamhet och för varumärket Scan.

Postat den av Sara Hoff.
Det här inlägget postades i Aktuellt i media, Marknadskommentarer, Scan och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till "Prishöjningar avgör framtiden för svenskt kött"