2012 17/4

Allt fler vill ha billig mat…

36 procent av svenskarna letar mer eller mindre konsekvent efter det billigaste alternativet när de handlar mat, en uppgång med sex procentenheter på sex år. Samtidigt har konsumenterna inte blivit mer benägna att betala mer för kvalitet. Det visar den årliga konsumentundersökningen Förtroendet för maten, som Ipsos gjort på uppdrag av Livsmedelsföretagen, LI. Samma trend märker också chefer inom LI:s medlemsföretag.

”Vilken roll spelar till exempel djurvälfärd, öppna landskap och arbetstillfällen in i det valet? Tyvärr är det den svenska bonden och landsbygden som får betala för den billiga maten”, kommenterar landsbygdsminister Eskil Erlandsson på sin Facebooksida.

Postat den av Sara Hoff.
Det här inlägget postades i Aktuellt i media, Marknadskommentarer, Scan och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.