2013 17/3

Följer du listan?

67 procent av kunderna i en livsmedelsaffär följer alltid eller för det mesta en inköpslista. Men det är mindre än var tionde, 7 procent, som följer den helt och hållet.

Det visar en undersökning som utförts av TNS Gallup på uppdrag av Nordea. Slutsatsen är att kunderna i hög grad inspireras av butikens utbud.

– Mat handlar väldigt mycket om känsla, säger Karin M Ekström, professor i företagsekonomi, till tidningen Metro som tagit del av undersökning.

Nordeas enkät visar vidare att kunder i snitt lägger 39 kronor i veckan på kaffe och te från kaféer eller kiosker, 30 kronor på läsk eller vatten från samma inköpsställen. Dessutom spenderas 33 kronor på godis eller snacks som köps på impuls för att ätas direkt.

Källa: Fri Köpenskap

Postat den av Elisabeth Svensson.
Det här inlägget postades i Aktuellt i media. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.