2013 29/4

Nu lyfts ursprunget fram

Under veckan som gick kunde man följa på bloggar och twitter kring två aktuella kampanjer som båda syftar till att lyfta ursprung och svenska råvaror i våra livsmedel. Den ena kampanjen står Svenskt kött för och handlar om våra fina, svenska charkprodukter. Smak, tradition och hantverket lyfts fram, läs gärna mera här!

På twitter blev det som en storm när LRF´s app för mobiler släpptes som heter ”En bonde på köpet”. Efter nedladdning kan du läsa av varornas streck-kod i butiken och få tumme upp ifall det är svensk råvara eller tumme ner ifall det är annat ursprung på råvaran. Dock skall förtydligas att produkter som av olika skäl inte är med i app-systemet får automatiskt tumme ner. Här är det omdöme och läsa på förpackningen som gäller! Läs mer om appen här!

Postat den av Elisabeth Svensson.
Det här inlägget postades i Aktuellt i media. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.