2013 13/10

Rabattkupongen lever fortfarande

Åtta av tio kunderna i en matbutik använder varje månad rabattkuponger visar en ny undersökning enligt Fri Köpenskap.

– Uppseendeväckande hur lätt det är att påverka kunders impulsköp, säger Henrik Vestin, analytiker på HUI Research som gjort studien för Kuponginlösens räkning. Den vanligaste varan som impulshandlar via kupong är godis och tuggummi, de kan få försäljningsökningar på 25 procent. Multierbjudanden, som köp tre betala för två, är också effektiva medel för att locka kunder, liksom stora rabatter på nylanseringar.

Enligt undersökningen, som refereras i Metro, hade var femte kund i en butik under en dag använt kuponger, men bara 15 procent hade planerat att köpa den aktuella varan. En av fyra som planerat att köpa en produkt bytte märke för att utnyttja rabatten.

Postat den av Elisabeth Svensson.
Det här inlägget postades i Aktuellt i media. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.