Vi på HKScan är marknadsledande på nordiska kött- och charkprodukter och satsar för att vidareutveckla vår verksamhet. För att vara ett lönsamt företag måste vi hela tiden anpassa våra produkter, varumärken och verksamheten utifrån de förhållanden som råder i omvärlden, det är en överlevnadsfråga.
Det pågår spekulationer i media hur framtiden för vårt företag ska se ut. Något som är mycket olyckligt och skapar oro.
Många av spekulationerna i media grundar sig i att vi är inne i en fas där vi balanserar vår inköpsvolym på svenska grisar och tittar mer på värde. Volymen på gris är självklart viktigt för oss även framåt, men med rätt antal djur utifrån hur vår totala affär ser ut, kan marginalerna för svenskt kött hållas på lönsamma nivåer.
HKScan är en betydande arbetsgivare på de orter där vi har produktion. Att vi regelbundet träffar kommunernas representanter är viktigt för att vi ska kunna vara delaktiga i vad som händer, förstår hur vi som företag kan bidra i kommunen men även en förutsättning för att hitta framtida samarbetsformer.
Ledningen i HKScan Sweden arbetar med en långsiktig strategiplan för Sverige. Denna plan är inte klar och därmed inte heller beslutad. I planen ser vi över vårt sätt att arbeta, hur vi kan förbättra kundrelationer, utveckling av produkter och varumärken samt även vår framtida struktur. Lönsamhet är en förutsättning för att vi ska kunna överleva på sikt.
Vi är ledsna för all oro spekulationerna i media orsakar. Eftersom det inte finns något formellt beslut taget, rörande de ovannämnda sakerna, återkommer vi när allt är klart. Tack för din förståelse.
Magnus Lindholm
General manager Sverige