2014 21/3

Marknadskommentar vecka 13

Lamm
Lammförsäljningen känns bra för tillfället och balans mellan helfallsmarknad och styckatmarknad. Vi behöver så mycket stek som möjligt men kan sälja mera av sadel. Kom ihåg produktionen till påsk som sker vecka 14 och 15, öka gärna din anmälan där!

Anmälan och slakt av får är låg för säsongen. Vi tar gärna emot anmälan av får och höjer noteringen 50 öre/kg vecka 13 och inför ett marknadstillägg med 50 kr/får. Det finns ingen fastlagd slutvecka för marknadstillägget.

Nöt
Vi är i skarven mellan vinter och dess efterfrågan på mindre ädla detaljer och våren som ger ökat intresse för entrecote, ryggbiff. Tänk på att även fortsättningsvis boka din slakt med god framförhållning så vet vi hur sälj- och planering skall agera för att göra bästa affärerna.

Betesdjur
Nu har det börjat komma förfrågningar om betesdjur. Vi har bra kontakter och transportlösningar över hela landet. Hör av dig till din inköpare om du vill köpa eller sälja kvigor och stutar!

Gris
Marknaden är fortsatt ljum på griskött och import av griskött pressar den svenska marknaden. Årets grillnyheter lanseras inom kort.

Tänk på att se över din anmälan av grisar och kontakta gärna oss! Det går utmärkt att göra justeringar för att både öka alternativt minska antalet. Det som är viktigt är att anmälan stämmer så att rätt grisar hämtas i rätt ordning och att vi kan ge kunderna rätt besked om volymer.

Rapsgrisbilen
Med start denna vecka ska nu detta fina fordon ut och rulla runt på Stockholms gator i sex veckor, både i villa- och lägenhetsområden och dela ut Rapsgrisprodukter med en mix av Bacon, Karré och Kotlett!

Konsumenterna får även en receptbrochyr, mer information om Svensk Rapsgris samt rabattkuponger! Vi är övertygade om att har du väl fått provsmaka på Rapsgris så kommer återköpen snabbt ute i butik!

Först ut är Stockholmsområdet men Rapsgrisbilen kommer dyka upp på fler orter i Sverige lite senare!

 

Nu rullar Rapsgris bilen på Stockholms gator

Nu rullar Rapsgris bilen på Stockholms gator

 

Postat den av Elisabeth Svensson.
Det här inlägget postades i Kommunikation, Marknadskommentarer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.