2014 3/10

Marknadskommentar vecka 41

Gris
Marknaden på fläsk är relativt god i Sverige medan Europa fortsätter att sänka sina priser. Effekterna av Rysslands importsstopp börjar synas i verkligheten. En lång grillsäsong har förskjutit effekten. USA verkar även ha fått ordning på PEDv situationen vilket ger sjunkande priser och de jagar nya marknader efter Rysslandsstoppet.

Fortsatt bra försäljning av kotlett och ekologiska grisar men även skinka på vår marknad. Notering vecka 41 oförändrad. Balanserad smågrismarknad.

Nöt
Överlag en bra marknadssituation. Det är höst och stort utbud på marknaden men vi bedömer att vi står oss väl. Vi kan sälja lite mera entrecote och vi har en tillfällig nedgång i efterfrågan färs men det ser bra ut redan veckan därpå igen.

Anmälan av slaktnöt håller fortsatt god takt så hör av dig i god tid för bokning av slakt. Vi prioriterar alltid akuta kor för hämtning som en del av vår service.

Full fart med dikalvsförmedling. Hör av dig om du har dikalv att sälja eller om du vill köpa.

Lamm
Fortsatt hög anmälan och vi slaktar något mindre nästa vecka eftersom vi inleder vår ombyggnad av lammslakten i Linköping. Bra efterfrågan på stek och färs medan sadel fortsätter gå till frys och grill 2015.

Notering lamm sänks 1,00 kr/kg vecka 41. Tack för att du ändrar din slaktanmälan i lamm inom utsatt tid. Om lammen är för små försök då att lägga dem på ny aktuell vecka och rulla inte anmälan framåt vecka för vecka-då blir någon annan utan slaktmöjlighet då anmälan ständigt uppfattas som fulltecknad.

Signalmärken-återtag av skinn
Slaktanmälan rapporterar att många leverantörer ringer oss två dagar innan hämtning av lammen och vill beställa signalmärken. Vi har inga lager av signalmärken utan beställer löpande av stallmästaren. Ring därför i god tid, cirka två veckor innan leverans och beställ dina signalmärken på telefon 0771-500 500 eller mail: slaktanmalan@hkscanagri.se

Smaken av Sverige
Under vecka 42 startar våra stora TV-sända reklamkampanj för varumärket Scan och dess värden. Detta är en del i vår nya strategi att göra Scan till ett masterbrand där vi kommunicerar kring varumärket och vad det står för istället för bara kring våra enskilda produkter. Målet är att stärka konsuments lojalitet till varumärket Scan och även att ena bilden och tydligare kommunicera vad vi står för:

Scan är svensk kvalitet i djuromsorg, hantverk och smak. Hela vägen genom hela värdekedjan. Och alltid svenskt kött såklart! I samband med detta så har vi även satt en ny pay-off till varumärket. Scan – Smaken av Sverige.

SmakenavSverige

Postat den av Elisabeth Svensson.
Det här inlägget postades i Kommunikation, Marknadskommentarer. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.