Gris
Julproduktionen har gått bra och vi vill passa på att tacka alla leverantörer för gott samarbete kring anmälan och hämtning av slaktgrisar. Vi ser en ökad trend att exlusivare produkter till jul det vill säga försäljningen av skinka av Rapsgris, Gourmet och ekologiskt ökar vilket också finns att läsa i Livsmedelsföretagarnas rapport 2015.
Vi går tillbaka till ordinarie viktintervall måndag vecka 52 det vill säga slaktvikt 70 kg – 99,9 kg.
Nöt
En del detaljer finns det lager av men vi har bra datum kvar för försäljning. Vår högrevshamburgare säljer riktigt bra och ligger bland de fyra mest sålda frysta hamburgarna i Sverige!
Vi tar gärna emot anmälan för jul- och nyår så vi kan ge besked till kunderna angående volymer. Tänk på att i år finns även vecka 53! Kontakta slaktanmälan eller din inköpare för bokning av slakt på telefon 0771-500 500.
Från och med 2 november kan du teckna kontrakt för nötleveranser med vår nya nötnotering. Vi vill erbjuda en notering som tydligt visar marknadens efterfrågan både vad gäller kvalitet och volym vilket vi menar är nödvändigt för att vi tillsammans skall lyckas i framtiden.
Fortsatt stort behov av livkalv, kontakta Carina Ljungkvist på telefon 0771-500 500.
Lamm
Nu ökar vi slakten så mycket vi kan för att leverera volymer till våra industrikunder som önskar aktivitet för jul- och nyårshelgerna.
Vi har haft ändringar i anmälan och ser att vi snabbt behöver fylla på med fler lamm och får- om du har missat att göra planeringsanmälan ber vi dig att göra denna omgående!
Vecka 50-vecka 1 kampanj med utökat viksintervall för bästa betalning lamm (topp-pris i hela viktsintervallet 14-25,9 kg)
Vecka 51 tar vi bort marknadsavdrag på får.
Livsmedelsföretagens rapport 2015
Svenskarna ställer större krav på julmaten i år. I år räcker det inte med att julmaten smakar gott, vi vill göra gott när vi handlar den också. Det framgår av Livsmedelsföretagens julmatsrapport 2015.
–Konsumenterna ställer allt högre krav på vad som platsar på julbordet. Det blir allt viktigare att julmaten är svenskproducerad och att den är producerad under schyssta förhållanden. Vi vill ha godare julmat i dubbel bemärkelse, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist.
Livmedelsföretagens undersökning visar bland annat att andelen konsumenter som tycker att det är mycket viktigt att julmaten är svenskproducerad har ökat, att fler tycker det är viktigt att maten är producerad under rättvisa och miljömässigt hållbara villkor och att kraven på matens kvalitet i stort har ökat.
Särskilt tydligt är detta för kött- och charkprodukterna på julbordet. Visserligen svarar vart femte konsument att de tänker äta mindre kött i jul än tidigare jular, men det kött man man äter får gärna vara lite dyrare, och framförallt ska det vara svenskt.
Tack för en bra vecka, trevlig helg!